Pracownia
Gospodarstwa Domowego
Głównym zadaniem zajęć prowadzonych pracowni gospodarstwa domowego jest nauka podstawowych czynności życia codziennego, samoobsługi oraz ogólnej zaradności uczestników w domu oraz w najbliższym otoczeniu. Uczestnicy uczą się wielu czynności przydatnych w gospodarstwie domowym. W ramach nauki samodzielności uczestnicy, nabywają umiejętności przygotowania prostego posiłku.
Zgodnie z planem pracowni, który zakłada również naukę posługiwania się pieniędzmi i wykonywanie zakupów, uczestnicy pod opieką instruktora biorą czynny udział w comiesięcznych zakupach materiałów do terapii. Uczestnicy z pracowni gospodarstwa domowego każdorazowo angażują się w przygotowanie poczęstunku podczas różnych imprez okolicznościowych i integracyjnych.
Podczas wspólnego przygotowywania posiłków uczestnicy uczą się współpracy, zaangażowania i odpowiedzialności za przydzielone zadania. Spotkania przy wspólnym stole uczą naszych podopiecznych współżycia w grupie, wzajemnego szacunku i przestrzegania zasad dobrego i kulturalnego zachowania.
Najważniejsze z realizowanych zadań:
- Rozpoznawanie i dobór produktów spożywczych do danej potrawy.
- Praca w oparciu o przepisy kulinarne.
- Nauka i doskonalenie dbania o czystość, higienę i estetykę mieszkania i jego otoczenia. Poznanie i bezpieczne stosowanie podstawowych środków chemiczno-kosmetycznych znajdujących się w domu.
- Wykonywanie przetworów z owoców i warzyw.
- Planowanie posiłków pod względem odżywczym, układanie jadłospisów.
- Nauka i doskonalenie przygotowania różnego typu prostych potraw (zup, sałatek warzywnych i owocowych, racuchów, ciast itp.), umiejętności rozróżniania pojęć i nazywania poszczególnych produktów, naczyń, elementów zastawy stołowej, sprzętów i urządzeń potrzebnych do przygotowania posiłków, umiejętności ważenia i korzystania z przepisów kulinarnych oraz nauce zasad zdrowego żywienia.
- Nauka i doskonalenie posługiwania się narzędziami i urządzeniami kuchennymi: (zmywarką do naczyń, kuchnią gazową i elektryczną, robotem kuchennym, czajnikiem elektrycznym, mikserem itp.).
- Poprawienie samoobsługi i czynności życia codziennego, samodzielności.
- Nauka i doskonalenie mycia i wycierania naczyń kuchennych, estetycznego i prawidłowego nakrywania stołu, estetyki spożywania posiłków, dbania o czystość i higienę w kuchni, właściwego stosowania środków myjących.
- Nauka i doskonalenie mycia i wycierania naczyń kuchennych, estetycznego i prawidłowego nakrywania stołu, estetyki spożywania posiłków, dbania o czystość i higienę w kuchni, właściwego stosowania środków myjących.
- Nauka dokonywania zakupów i zachowań konsumenckich.
- Nauka i doskonalenie dbania o czystość osobistą.
- Nauka współpracy z grupą i odpowiedzialności za powierzone zadanie.
- Kształtowanie i nauka innych umiejętności i zachowań wynikających z indywidualnych programów rehabilitacji i terapii uczestników oraz bieżących potrzeb terapeutycznych.
- Kształtowanie cierpliwości, wytrwałości oraz poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę i sprawstwa przez możliwość jej wykonywania i wykorzystania do celów użytkowych na potrzeby własne i zawodowe.
- Poznanie zasad BHP i PPOŻ obowiązujących w pracowni i Warsztacie.
- Umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach oraz likwidowanie barier społecznych poprzez udział w wyjazdach integracyjnych.